I.
II.
(Ezen okmány a zsiczai kolostor falának két oldalán találtatik felírva, névszerint azI. alatti rész a bal, és a II. alatti a jobb oldalon; a honnan 368másoltatván közzé tették aztSafarik J. P. id. m. és r. 6 l.; Magarasevics G. a Ljetopizz szrbszki 1828évfolyamában II. k. 9. l.; Vuics Joak., Putesesztivie po Szerbij, Buda 1828.147. l.; és Miklosich F. id. m. 11. l.)
(Magyarfordítás.)
I.
Jézus Krisztus megváltónk ezen legszentebb templomához pedig (így) annakkimondhatatlan kegyelméből, melyet felettünk végzett, mi István, Istenkegyelméből az egész szerb föld, Dioklea, Trebinia, Dalmátia és Zachulmia elsőkoronázott királya, legszeretettebb fiammal Radoszlóval, Isten kegyelmébőlhelytartómmal együtt ketten, a tiedből és tieiddel mi ketten Jézus Krisztusmegváltónk imádandó emlékezetére s az ő és szentjeinek ajándokáúl is, hozzájárultunk az Úr tisztességes és éltető keresztének szent farészeivel, sKrisztus szent szenvedéseivel, s a legszentebb Istenanya öltözékeivel ésöveivel; s Keresztelő szent János előhirdető szent próféta jobbjával, melylyela teremtőt megkeresztelte, azt rátevén; s a próféta fejének, és valamennyiszent apostol, próféta, vértanu és tisztelendő szenteknek ereklyéivel; s aszentek képeivel és ábráival; s elegendő mennyiségű arany és ezüst edényekkel;s függönyökkel és sz. fátyolokkal, s tisztességes rukákkal, s evangeliumokkalés sok könyvekkel, s egyéb dolgokkal és jogokkal, mik Jézus Krisztus megváltónkdicsöitésére valók. Továbbá ezen szent templom szolgáinak élelmére és öltözékée(rendelve vannak):Talszko falu Ratinával, és Zaklopeta, Luka, Topolnicza Vojusával, Ribniczatartozékaival és Brjenóval, Zsicza Batinával, Ribicsi Cserna Rjekával, TolsztoBrdo, Raska Djlával és Scsitarinoval, egész Pjescsanicza Pjecsanával,Bukovicza, egész Grahoviscsa, Szvinicza, Gracsanicza, Radnevo, Konarevo,Csernave Sziercsóval, Brjesznicza a vásárral, Szvibnicza Okruglaval, BoboleCsecsinával, Gvocsanicsa Pupavnikkal együtt. Jelcziekben ezen faluk: egész Dolna,Bork, Gnila, Dobrinia, Vitachovo Chvosztniában pedig ezen faluk: Pekfalumegetti földeivel (zaszelo)együtt, 369Cserni-Wrch,Sztolpeczi, Trjebovitiki, egész Gorazsda, egész Nakal Cselpekivel és Lablanivalegyütt, Ljutoglava a várral. Zatonyban pedig ezen faluk: Cserncsa, megettefekvő földeivel, a két Iváni falumegetti föjdeivel, Zamcsane falumegettiföldeivel, Dubovo, Gaje minden ottani falumegetti földeikkel együtt. Zetabanpedig ezen faluk: Trjebole, Plavniczi, és a felső zsupában Golics. Ezek pedig ahelységek: a Szporiakon Nozdri, Javorje Lukaviczákkal; ChvosztnyábanSzlanopolje Tmaszvi- Gvozddal; a Brjezniczán Zselin, és a téli legelőBrjeznától lefelé Sutjeszka hosszában minden legelőkkel, a mint a templomhatárában foglaltatnak, minden téli és nyári legelőkkel Kotljeniknak túlsóoldaláig. Ezek pedig a vlachok (pásztorok) kiket adtunk ezen templomnak, skiknek nevei ezek: Grd knéz gyermekeivel, Radota, Vlkoszló, Tichomir,Sztanimir, Voichna, Dragsan, Njegoszló, Zlina, Miros, Braien, Njegus, Njegota,Szina, Radomir, Dragan, Bratan, Voilo, Drzsichna, Pacsemil, Batina, Bratmir,Dragus, Tichomir, Brates, Grdos, Gosztilo, Pop, Pacsen, Bun, Sztan, Dragoman,Sutan, Desziszló, Kuplen, Daisa, Berilo, Njet, Buniló, Dragomir, Braten,Sztanimir, Bratonjet, Njegota gyermekeivel, Dragus, Bratilo, Radoszló, Tudor,Luczan, Dobromir, Dragoszló, Muzsiló, Tichocs, Dragomir, Dragus, Kuman,Milobrat, Dragus, Dragoszló, Brapa, Predilo, Draga, Prvoszló, Dragus, Poligrad,Radis, Tichomir, ennek nénje gyermekeivel, Zlata, Sztan, Dragin, Pop, Mik,Dodrisa, Berilo gyermekeivel, Gosztimir, Rad, Gosztimir anyja, Csucs, Kuman,Bratoszló, Buta, Njet, Vazil, Brates, Bratoszló, Dobrocz, Ljev, Dragamir,Szrastn, Tudor, Tichamir, Bojnilo, Braja, Gosztilo, Voimir, Bozsaia, Turiak,Prjedimir, Bucs, Kraszimir, Bratilo, Budiszló, Tichoszló, Mrgela, Radus,Kuplen, Bratan, Bun, Prodan, Voichna, Bratochua, Gosztisa, Ilija, Bukor, Rad,Bratina, Bala, Szraczin, Chrelia, Milcz, Dobromir, Szina, Vlad, Desziló,Dobroszló, Tesemir, Budin, Bozsicza, Kuman, Bukor, Rad, Vlad, Sztan, Ponjeg,Rug, Grdos, Zlata, Sztan, Dragut, Vlkszan, Bogdan, Bratoszló, Bjegotagyermekeivel, Tolk, Dragun, Lubota, Kulin, Velimir, Brzjei, Tudor, Bukor,Nanota, Szina, Njeg, Bratesa, Beriszló, Proszló, Buczkat, Czrnomuzs, Grdan,Nikola, Dragos, Dragoszló, Voin, Gugota, Vuszin, Szkoromir, Pruzsin, 370Vuszló,Doda, Radota, Velemir, Povrzsen, Vuszló, Berilo, Miros, Veljen, Szraczin,Andrija, Bjegota, Gosztilo, Csvrnjega, Grogur, Bokor, Bogdan, Sztan, Deszimir,Bjezsan, Pljen, Vratisa, Djedol, Dragus özvegye és Tusz az ő anyjával, Gripon,Csrnota, Sztan, Sarban, Voinjeg, Bjelota, Voila, Miros, Szlavko, Gosztilo,Njezs, Prodan, Bun, Djed, Dragus, Gunia, Bratimir, Vokoszó, Gosztimir, Chodisa,Prjedichna, Bukor, Truszjen, Nerad, Szingur, Dragus. És ezen zsupákat adtuk anevezett templomnak hatalma alá: Krusilniczát, Moravát, Borcsot, mikétLepeniczát, Bjeliczát, Ljevocsot, Lugomát, Raszinát, Jelsaniczát. S minthogyevvel mi járultunk ezen templomhoz, mind ezen az udvari protopopnak (főpapnak) ne legyensemmiféle hatalma; hanem a mi jövedelem van, vagy a papoktól, vagy avlachoktól, vagy a papi földek után, a papoktól jövén be, fele része atemplomra fordittassék. Az érsek embere soha se idéztessék a királyhoz akirálynak pecséte nélkül; és ha az érsek embere valakinek valamivel tartozik,idéztessék a királyhoz királyi pecséttel; s ha ezen idézés után nem indul, úgya pecsétek azonnal irattassanak a királynál, vegye át ezeket az érsek magának.S ha a király embere megidéztetik az érsekhez, úgy legyen - - - -.
II.
Én István, Isten kegyelméből koronázott király pedig,legkedveltebb első-szülött fiammal Radoszlóval együtt, kit már megáldottunk,hogy legyen ezen egész birodalom (drzsave) királya, Jézus Krisztus megváltónk ezen szentés különösen szentséges templomának részére (rendeljük), hogy megváltónk imezentemplomában iktattassanak be minden királyok, kik ezen birodalomban uralkodnifognak, valamint az érsekek, püspökök és iguménok is. Ezen zsupákot pedig adtuka nevezett templomnak hatalma alá: Krusilniczát, Moravát, Borcsot, mindkétLepeniczát, Bjeliczát, Ljevocsot, Lugomirát, Raszinát, és ezen királyibirtoknak minden vlachjait. S ezen zsupák felett, melyekkel megváltónktemplomához járultunk, az udvari protopopáknak ne legyen semmiféle hatalma. Ami pedig bejön a papoktól, vagy a vlachoktól, vagy a földmivelőktől, a melypapi jövedelem az embereken megvétetik, 371az mind ezen templomra fordíttassék.Az udvari protopopa pedig felét vegye azon papi jövedelemnek, mely egyébbpüspökségeknek a zsupákban jut; de mivel a Vrchovina a papoké, ebből aprotopopának semmi része ne jusson, s az egészet vegye meg a püspök. Ez pedig anégy zsupa: Jelsanicza, Pnuka és a két Ibra, melyek már régi időtől fogvaprotopopa hatalmában nem voltak. Sőt a protopopa alól kivéve kivéve legyen ezennégy királyi kolostor is: a sztudeniczai szent Istenanya, Raszában szentGyörgy, a szenthegyi és a gradacsaczi szent Istenanya kolostorai. Ezen négykolostorral, valamint faluikkal, a hol ezek valamely püspökség alatt vannak, nelegyen a püspökségeknek hatalma semmiképp sem rendelkezni. A papok beiktatásátezen kolostori hatóságba, és minden egyéb lelki igazgatást, az érsekre bízom.Az iguménok beiktatását illetőleg, mennyiben a jog szerint a királyság választ,az érseknek Istenben kell őket megáldani, a király pedig adja nekik a pálczát (zsezlo = scerptrum),és megcsókolván őket felavatja igeménoknak. S ehhez képest Istennek törvényétkövetve, az egyházi alkotmány és a hagyomány értelmében, uri tilalom történt,hogy ne szabadjon a férjnek elválni nejétől, és ennek se férjétől. Ha pedigvalaki ezen szigoru parancs áthágójának találtatnék, a következő büntetésselbüntessék: ha a főurak közöl lesz, vétessék meg rajta a király részére hat ló;hogyha pedig egyébb lovag (vojnik),vétessék tőle két ló; ha pedig valaki a szegények közöl teszi azt, úgy vétesséktőle két ökör. Hasonlólag parancsolom a nőknek, ha valamelyikök etörvényszergésbe esik; ha a főranguak közöl való, úgy a főurak büntetésévelbüntessék; ha pedig az alsóbb rendűek közől való, úgy nemzetsége (rodu) szerintbüntettessék. Hogyha pedig valamely nő szülőitől vagy egyébb elöljáróitólelszöktettetik, úgy büntettessék meg a(z őt elszöktető) férfi a maga rangjaszerint. Hogyha pedig egy maga találna elvetemedni és férjét oda hagyná;jószága lévén, annak elvesztésével büntettessék; ez nem lévén, testévellakoljon, miként férjének tetszeni fog; s megbüntettetvén őt elviheti magával,ha pedig nincs kedvére magával elvinni, úgy megbüntettetvén, eladhatja a hováneki tetszik. S minden férfi, ki nejét elhagyja (? elüzi) büntetés után fogadja aztvissza házába; és ha ebben nem engedelmeskednék, akkor az Isten egyházától iskötelezhessék és az uralkodónál ne legyen neki kegyelme. S hogyha más nőtvenne, úgy adja az engedetlenség birságát, hasonlót az elsőhez. Vagy a kiolyanhoz ad nőt, kinek nem szabad akarni nőt birni, úgy ez is hasonlóbüntetésbe essék, mint az elhagyó. S a nők tekintetében is legyen ezen tilalom;hogy oly nőnek, ki férjét elhagyta, ne legyen joga máshoz menni. S ez a szentekés az uralkodó isteni tilalma által tiltva lévén, senki ezen törvénytől el neáljon: kivéve a paráznaság esetét. S ez igazságosan vizsgáltassék meg a főurakés a lovagok irányában, és a kormányzók vegyék meg rajtok az engedetlenségbirságát. A kik pedig szegények, azokon vétessék meg két ökör. Ha (a bünös) valamizsupában találtatnék, mely az érseki hatóság alatt van, úgy legyen (a birság) azérsekségé; ha azonban egyébb püspökök hatóságában találtatnék, vegyen meg rajtaegy ökröt a püspökség, a másikat vegyék meg a kormányzók. Hogyha valakisógornéját törvényellenesen elveszi, ha főurak vagy lovagok közöl való,fizessen két ökröt a kormányzó iránti engedetlenség fejében; ha pedig szegényekközől való, úgy vegye meg rajta annak felét a felszentelt (? szvetitel, püspök), és olyanokválasztassanak el az elválás vagy sógorság tekintetéből. A kik a felszenteltekelejébe idéztetnek, mert azoknak irányában kezeseknek elfogadtattak, úgyilyenek a felszenteltek kezét (irását) és pecsétét vegyék. És ne idéztessék azérsek embere a királyhoz a király pecséte nélkül; hanemha az érsek emberevalakinek valamivel tartozik, úgy idéztessék meg a király pecsétével akirályhoz. Ha pedig el nem megy a pecsét után, úgy azonnal irassanak be apecsétek a királynál, és vegye azokat az érsek magához. S im mindezeketteljesitettük, ó megváltóm, és átadtuk a te országod isteni és kimondhatatlandicsőségének. Ha pedig valaki abból valamit megszegni és megdönteni találna,mit neked átattunk, legyen az bárki is, ezeket megmásitva; nem csak bűnöslegyen az Úr Isten isteni teste és vére ellen, s taszittassék el Jézus Krisztusmegváltónktól és a legszentebb örökiglen szűz Mária Isten anyjától; hanemanathema is legyen rajta és átka a szent égi erőknek, előhirdető és keresztelőJánosnak, és a szent dicső apostoloknak, és szent Istvánnak 373elsővértanunak és a szent atyánknak Szabbásnak, és a 318 nicéai szent atyáinknak, sáltalom bünös által kötve legyen ezen században és a jövőben; és legyen örököseJudásnak az árulónak, és részese azoknak, kik mondták: „Vedd, feszítsd meg őt!vére ránk és gyermekeinkre!” - Hogy számittassék ezekhez.