Patay-Horváth András
Kőbe zárt történelem
A Parthenón nyugati oromcsoportjának értelmezése
Pausanias a Kr. u. II. században így emlékezett meg az Isthmiában látottakról: „A templom belsejében található szobrokat az athéni Héródés állíttatta a mi időnkben. ... A kocsin Amphitrité és Poseidón állnak, a delfinen lovagló szép szál fiú pedig Palaimón. ... A szentélykörzeten belül, balra található Palaimón szentélye, benne pedig Poseidón, Leukothea és Palaimón szobrai. Máskülönben adytonnak nevezik, és az odavezető lejárat a föld alatt található. Azt mondják, hogy itt van elrejtve Palaimón.”[1]
Héródés Atticusnak Poseidónt, Leukotheát (Inót) és Palaimónt (Melikertést) ábrázoló, itt említett arany-elefántcsont szobrai természetesen mára már elvesztek. De vajon elveszett minden egyéb szobrászati alkotás, amely ezeket az egymástól teljességgel szétválaszthatatlan tengeristeneket ábrázolta? A LIMC Melikertés címszava alapján úgy tűnik, hogy a Kr. e. V. század emlékei között a kutatás mai állása szerint nem maradt ránk semmiféle ábrázolás Melikertésről. Talán nem meglepő ez, ha figyelembe vesszük, hogy a század folyamán pusztult el Poseidón isthmiai temploma, és a tűzvész Palaimón esetleg ott található ábrázolásait is megsemmisítette. Ez a tűzvész azonban nem irthatta ki az emberek fejéből is az isthmiai héróst. Emlékezete a korabeli tragédiák tanúsága szerint elevenen élhetett a köztudatban egyrészt mint a hajósok egyik védelmezője, de úgy is mint Inó és Athamas gyermeke, és emellett nincs semmiféle adat, amely a versenyjátékok ideiglenes beszüntetéséről tanúskodna. Még az V. század folyamán helyreállították Poseidón szentélyét is, így nem kell feltételeznünk, hogy az istenség isthmiai kísérőhérósának alakja feledésbe merült volna. Sőt Palaimón isthmiai kultuszának első régészeti emlékei éppen ebből az időből származnak. Poseidón szentélyétől délre, a leégett archaikus templom töredékeit felhasználva építették Palaimón első isthmiai kultuszépületét.[2]
Ennek tükrében már sokkal feltűnőbb, hogy éppen ebből a korszakból nem maradt volna ránk egyetlen ábrázolás sem. Korábban ugyan felmerült annak a lehetősége, hogy a Parthenón nyugati oromcsoportjának P és Q alakjai[3] Leukotheát és Palaimónt ábrázolhatták,[4] de a kutatás ezt már nagyon korán egyértelműen elvetette. A mai közfelfogás szerint ezek (és ezekhez kapcsolódva) a Carrey rajzain látható R alak leginkább Óreithyiát és az ő két gyermekét, Kalaist és Zétést ábrázolja.[5] Mindez szerintem nem csupán kutatástörténeti érdekesség, hanem érdemes kissé alaposabban is szemügyre venni a kérdést, annak ellenére, hogy az Óreithyia-azonosítás szinte teljes mértékben elfogadott communis opinionak számít.[6]
Mindenekelőtt vegyük sorra az értelmezés alapjául szolgáló tényeket. Carreynak a XVII. század végéről származó rajzain még szinte teljes egészében látható a nézővel szemközt ülő ruhás nőalak (Q), tőle balra (P) és jobbra (R) pedig egy-egy álló, ruhátlan fiú körvonalai ismerhetők fel. P háttal áll Amphitritének, és egészen szorosan hozzásimul Q-hoz, felemelt bal karjával pedig valószínűleg átkarolta a nőalakot. R szemközt áll, jobb lába Q mellett egy négyszögletes építményfélén nyugszik, bal lábával pedig alighanem a szomszédos, fekvő T alak combjára támaszkodott. Bal karja nem látható tisztán, de úgy tűnik, hogy a mellette ülő S alakot karolja át. Dalton XVIII. századi rajzain az R alak már egyáltalán nem látható, P és Q feje szintén hiányzik. A Q alakból mára a felsőtest nagyobbik része letört, de a XIX. sz. végén sikerült a töredéket a P alak torzójával kiegészíteni. A Q töredék térdén máig is látható P ujjainak lenyomata, jobb oldalán pedig P lábszárának töredéke őrződött meg. Ez a két alak tehát a lehető legszorosabban kapcsolódik egymáshoz. Kevésbé biztosan állítható ez Q és R vonatkozásában. Q balkarja és R jobbja ugyan a legkorábbi rajzon sem látható már, így ezek egymással való kapcsolata sem tisztázható, de R mindenképpen szorosan kapcsolódik S-hez, az S-T pár viszont aligha kapcsolódott szorosan P-Q-hoz. A teljesen elveszett R alak hovatartozása tehát végső soron bizonytalan, de mégis valószínűbb, hogy az S-T alakokhoz kell kapcsolnunk, a P-Q csoportot pedig külön kell tárgyalni.[7]
A töredékek értelmezését célszerű az egymást alighanem átölelő P és Q alakok egymáshoz való viszonyának tisztázásával kezdeni. A nyilvánvalóan meghitt, bensőséges mozdulat a felnőtt nőalak és a fiúgyermek között szoros családi kapcsolatra utal, és legkézenfekvőbb arra gondolni, hogy itt egy anyát és gyermekét látjuk.[8] A klasszikus kori művészetben szokatlan gyermekábrázolásnak mindenképpen nagy jelentőséget kell tulajdonítanunk. Alighanem azt kell feltételeznünk, hogy az ábrázolt fiú gyermekként, és nem felnőttként jutott szerephez a mitológiában.
Ezek után az imént bemutatott tényeknek, és lehetőleg a fenti feltevéseknek is megfelelő, lehetséges azonosítási kísérleteket kell megvizsgálni.
*
Igen sok problémát vet fel az a manapság hagyományosnak tekinthető indoklás,[9] melynek alapján Óreithyia és gyermekei bizonyulnak esélyesnek az oromcsoportban történő ábrázolásra, már csak azért is, mert ez az elmélet a P, Q és R alakok bizonyíthatatlan, sőt talán inkább valószínűtlennek tekinthető szoros kapcsolatára épít.
Az első, és legfontosabb érv az, hogy Óreithyia attikai királylány. Ez igaz, de Attika mitikus történetében mindössze annyi a szerepe, hogy Boreas, az északi szél lánykorában elrabolja innen[10] és Thrákiába viszi. Nem is ezért volt ő fontos, hanem azért, mert férje, Boreas 492-ben az Athós-hegynél, 480-ban pedig az Artemision-foknál segítségére sietett a görögöknek és megtépázta a perzsa hajóhadat. 479-ben az Ilissos partján templomot is emeltek Boreasnak az athéniek.[11] Bár Hérodotos szövege Óreithyiát is Boreasszal együtt említi, mégis miért nem Boreast ábrázolták itt a két gyermek helyett, akiknek nyilvánvalóan semmi szerepük nem volt a perzsa flotta megsemmisítésében?
Óreithyiának két gyermeke van: Kalais és Zétés. Ez is igaz, csakhogy egyiküknek sincs köze sem Athénhez, sem Athénához, legfőképpen pedig semmi kapcsolatuk Poseidónnal, és ráadásul szinte mindig szárnyas hérósokként, a Harpyiák elleni küzdelemben ábrázolták őket. Egyetlen egy esetben sem láthatjuk őket anyjuk mellett álldogáló kisgyermekekként.[12]
A perzsa háborúk után érthető módon nagyon népszerű téma lett a vázafestészetben az a jelenet, amikor Boreas elrabolja Óreithyiát. Itt azonban Boreas meg sem jelenik, és ez igen jelentős problémát okoz, ugyanis Óreithyia minden ókori ábrázolása kizárólagBoreas társaságában mutatja az attikai királylányt.[13] A legfrissebb szakirodalom amellett igyekszik érvelni, hogy itt, az oromcsoporton az egyedülálló ikonográfiai megoldás ellenére is a lányrablásra történik utalás, hiszen végső soron csak ez tenné lehetővé az azonosítást.[14] Szerintem azonban aligha kell magyarázni, hogy egyáltalán nem ezt a jelenetet látjuk.[15] Az elrablás idején igencsak meglepő lenne, ha már Óreithyia mellett látnánk két, Boreastól született gyermekét is.
Mindent összevéve: Ha a Parthenónt megelőző időből (sőt mellesleg az egész ókorban) nem volt ismert az ülő Óreithyiának gyermekeivel együtt történő ábrázolása, akkor honnan tudhatta volna a korabeli szemlélő, hogy itt azt az Óreithyiát látja ülő helyzetben Boreas nélül, akit egyébként csak a viharzó Boreas társaságában szokott látni, és mellette azok a szárnyatlan gyermekei állnak, akik egyébként minden más ábrázoláson szárnysuhogások közepette küzdöttek a Harpyiákkal?
*
Az Óreithyiával és a Boreadákkal történő azonosítás mellett felmerültek egyéb elképzelések is. Jeppesen szerint az ülő nőalak Iphimedeia, a mellette álló gyermekek pedig Poseidóntól született ikerfiai Ótos és Ephialtés, más néven az Alóadák. Az oromcsoporton történő szerepeltetésük oka ezen elmélet szerint az lett volna, hogy ezáltal lehetett Poseidón „földrázó” jellegét kifejezésre juttatni.[16] Amellett, hogy a magyarázat meglehetősen erőltetett, az azonosítás legfőbb hibája, hogy az Alóadák zsenge koruk ellenére is hatalmas óriások voltak, és hadat üzenve az isteneknek képesek voltak a Pélion és az Ossa hegyet az Olympos tetejére dobni.[17] Aligha lehet elképzelni, hogy ezeket a fiúkat ábrázolták volna békésen anyjuk mellett álldogálva.
Spaeth szerint Keleos egyik lányát láthatjuk itt két, közelebbről nem ismert gyermekének a társaságában. A kérdés ilyen típusú „megoldása” meglehetősen problematikus, és maga a szerző is elismeri, hogy „további források híján a P és R mellékalakok azonosítása szükségképpen tisztázatlan marad.”[18]
Látható tehát, hogy már ez a néhány töredék is milyen komoly problémákat vet föl. Vegyük még ehhez hozzá mindazokat a megoldatlan kérdéseket, amelyek a Parthenón egész nyugati oromcsoportjának értelmezésében felmerülhetnek: honnan ered a téma, és miért ábrázolták ezen a helyen, mi töltötte ki a két istenség közt az oromcsoport középső területét, azaz a mítosz melyik részletét ábrázolja a kompozíció, és miért nagyobb a vesztes Poseidón alakja, mint Athénáé?[19]
Végül pedig mi az egész kompozíció mondanivalója? Az egész Parthenón ugyanis nem más, mint a perzsák felett aratott győzelem emlékére emelt fogadalmi ajándék,[20] és az egész szobrászati díszítés ennek jegyében készült. Tökéletesen érthető a mitikus allegória az amazónharc, a kentaurharc, a trójai háború vagy a gigantomachia esetében: görögök vagy görög istenek aratnak győzelmet a vadállati, barbár erők felett, a trójai háborút pedig Hérodotos egyenesen a perzsa háborúk ősokaként mutatta be. Boardman megfigyeléseinek köszönhetően ma már tudjuk, hogy a fríz is egyértelmű utalásokat tartalmaz a marathóni csatára vonatkozóan.[21] Maga a kultuszszobor szintén egyértelműen a perzsák felett aratott győzelmet hirdeti, hiszen az istennő kezében Niké alakja volt látható, a gigantomachia és az amazonomachia pedig nemcsak a metopékon, hanem Athéna pajzsán is megjelent. Végül pedig a keleti oromcsoport hagyományos témaválasztása ellenére is a győzelemre utalt, amennyiben helytállónak bizonyul az a feltevés, hogy Zeus és Athéna alakja között — az oromcsoport kellős közepén! — Niké szárnyas alakja volt látható.[22]
A nyugati oromcsoporton azonban görög istennő arat győzelmet egy másik olymposi isten (Zeus testvére!) felett, és ez így önmagában aligha illeszkedik a görög összefogással a barbárok felett aratott győzelem koncepciójába. Természetesen a központi jelenetnek már önmagában is nagy propaganda-szerepe van, hiszen Athén kiemelkedő fontosságát, vezető szerepét hangsúlyozza. Csak éppen — ezen értelmezés szerint legalábbis — nem fejezi ki, sőt még csak nem is utal az egész épületnek fent leírt fogadalmi ajándék voltára: arra, hogy az egész templom a perzsák felett aratott győzelem emlékműve.
Ha tehát az eddig felvetett értelmezések bármelyikét fogadjuk is el, mindenképpen seregnyi kérdés marad megválaszolatlanul úgy a részletekre, mint az egészre vonatkozóan. De vajon érdemes újra megvizsgálni a kérdéskört egy mellékalak azonosításának problémájából kiindulva? Természetesen nem lehet akármelyik mellékalakból kiindulni, hiszen a legtöbb töredék szinte semmiféle támpontot nem nyújt az azonosításhoz és az értelmezéshez. Ahogy azonban Athéna mögött nyilvánvalóan fontos szerepe volt Kekrops alakjának, úgy feltételezhető, hogy a másik oldalon sem pusztán térkitöltő, „hézagpótló” alakokról van szó. Attribútumok hiányában persze nehéz mindegyiket teljes biztonsággal meghatározni, de jelen esetben a kisfiú mégis valamiféle támpontot jelenthet az azonosításhoz, és ugyanakkor különösen ki is emeli ezt a csoportot a többi mellékszereplő közül, hiszen a gyermekek ábrázolása az épületdíszítő plasztikában egyértelműen megdöbbentő újdonságként hatott a korabeli szemlélőre.
A mellékalakok értelmezésére tett igen figyelemreméltó kísérletet B. S. Spaeth[23] is. Főként az írott források elemzésére támaszkodva teljesen új értelmezést vetett föl az oromcsoport mellékalakjaira vonatkozóan: szerinte ezek az alakok Athéna mögött Kekrops, Poseidón mögött pedig az eleusisi Keleos családtagjait ábrázolják, és az istenek vitájának következményére, nevezetesen Eumolposnak Athén elleni hadjáratára utalnak. Az első olvasatra igen meggyőzőnek tűnő elmélet alapjai, a részletekbe menő azonosítások, és az ezekből levont következtetések azonban szerintem nem egészen helytállóak, bár a szerző véleményével több ponton egyetértek.[24] A Poseidón és Eleusis valamint az eleusisi királyi család kapcsolatát nem látom annyira bizonyosnak, mint Spaeth. A tudományos kutatómunka eredményeinek köszönhetően kimutathatók persze bizonyos kapcsolódási pontok, de ezek aligha lehettek elegendőek ahhoz, hogy a korabeli szemlélő Poseidón mögött eleusisiakat sejtsen. Az ókori néző nem volt vallástörténész, és így nem feltétlenül tudta fejből mindezeket az elszórt adatokat. Eleusis elsősorban Démétér nevével kapcsolódott egybe, Démétér pedig nem jelenik meg a kompozícióban. Poseidónnak Keleos családjával semmiféle mitikus kapcsolata nem volt. Keleos, Metaneira és lányaik szintén Démétérhez kapcsolódnak, és ráadásul egyáltalán nem vezettek semmiféle támadást Athén ellen. Poseidón Eumolposnak volt az apja, de Eumolpos egyrészt nem kapcsolódik egyértelműen Eleusishoz, másrészt Spaeth értelmezésében az oromcsoport sarkába szorul. Eumolpos és Erechtheus harcát és Poseidón Athénával folytatott vitáját valóban összekapcsolták az ókori szerzők, de mindig csak Eumolpos kapcsán mondták el az olajfa történetét, hiszen előzményként ez szervesen hozzátartozott a mítoszhoz. Fordítva, az istenek vetélkedése kapcsán senkinek sem jutott eszébe Eumolpos háborúját felemlegetni. Elképzelhető egyébként, hogy a két mítosz összekapcsolása csak Euripidés Erechtheus c. drámája (azaz Kr. e. 422) óta vált közkeletűvé, hiszen korábbi forrás nem utal erre.
Az egyes alakok azonosításának meglehetősen bonyolult gondolatmenetében a kiindulási pont az, hogy az elveszett U* alak Metaneira lett volna. Ez a feltételezés szerintem meglehetősen bizonytalan alapot jelent a további azonosítások számára. De még ha mindezt el is fogadjuk, még akkor sem jutunk nagyon meggyőző magyarázathoz. Aligha lehetett az athéni propaganda célja a perzsák felett aratott győzelem, és a barbárokhoz viszonyított felsőbbrendűség helyett a többi göröggel szemben kivívott diadal hangoztatása. A kulturális felsőbbrendűség eszméje pedig, bár természetesen nem volt idegen a periklési Athéntől, de az ábrázolt jelenet ezt olyan áttételes formában fejezné csak ki, hogy szerintem a gondolati összefüggés az átlagos szemlélő számára ebben a formában egyáltalán nem válhatott nyilvánvalóvá.
A gyermekekkel együtt megjelenő ülő nőalak még egy gondolattársításra adhatott alkalmat. Az athéni Akropolison Gé kurotrophost ősidők óta tisztelhették, hiszen minden szertartás előtt prothysia illette meg, a klasszikus korban pedig a Propylaiától délre szentélye is állhatott. Az itt előkerült, kis terrakotta-szobrocskák azonban egyértelműen mutatják, hogy ezt az istennőt Athénben egészen másként ábrázolták, mint az oromcsoporton található P és Q alakot: a gyermek mindig a szoptató anya bal térdén ül vagy inkább fekszik.[25] Mindamellett Gé kurotrophosnak semmiféle kapcsolata nincs Poseidónnal, és egyébként sem tűnik éppenséggel valószínűnek az athéni istennőt az Athénával ellentétes oldalon feltételezni.
*
Az eddigi érvek cáfolata után tételezzük föl most munkahipotézisként, hogy talán mégiscsak Leukothea és Palaimón szerepel az oromcsoporton. Ezen azonosítás ellen felhozott és minduntalan ismételgetett érv csupán az, hogy Inónak (Leukotheának) és Melikertésnek (Palaimónnak) nincs semmiféle mitológiai kapcsolata Athénnel vagy Attikával.[26] Ez az indoklás két szempontból is kifogásolható.
Az első ellenvetés pusztán csak annyi, hogy igenis lehet kapcsolatot találni Melikertés alakja és Athén mitikus hagyománya között.[27] Igaz, mindkét forrás meglehetősen későn keletkezett, de mindkettő egyértelműen Théseusszal hozza kapcsolatba az isthmosi játékokat. Théseus mindkét esetben a versenyek második megalapítójaként jelenik meg: a Sisyphos király által eredetileg Melikertés halotti játékainak emlékére alapított versenyjátékokat apja, Poseidón tiszteletére rendezett versenyként alapította újjá.
Persze ezekben a forrásokban nem Melikertés vagy Inó alakja, hanem csak az Isthmiai versenyek és a korinthosi földszoros kapcsolódik össze valamilyen módon Théseus személyével. A későbbiekben azonban látni fogjuk, hogy itt éppen ez a lényeg.
A másik sokkal fontosabb, és az előzőtől teljesen független, elvi probléma az, hogy számos kutató abból a feltételezésből indult ki, hogy jelen esetben attikai hérósoknak kelllenniük a kompozíció mindkét oldalán, és csak másodsorban jöhet számításba minden egyéb tényező, például az, hogy a szereplőknek van-e kapcsolatuk Poseidónnal.[28] Miért elsődleges szempont az azonosítás kérdésének eldöntésében ez a teljes bizonyosságnak tekintett feltételezés?
Egyetlen írott forrás sem állítja, hogy a főszereplők körül az athéni ősmondák szereplőit kellene keresnünk. Pausanias[29] csak annyit mond, hogy „a Parthenónnak nevezett templom bejárati oldalán a homlokzaton levő alakok Athéna születését ábrázolják, a hátsó falon Poseidónnak és Athénának Attika földjéért folytatott versengése látható.” Hérodotos (VIII. 55) szintén nem árul el semmit ebben a kérdésben, ami pedig Apollodórost illeti, ő a tizenkét olymposi istent tette meg döntőbírának, és az oromcsoporton nyilvánvalóan nem ezt ábrázolták.
A résztvevők közül az írott források alapján tehát csak a két főszereplő tekinthető biztosnak. Az oromcsoport bal oldalán, tehát Athéna háta mögött egyértelműen azonosítható még Kekrops, a kígyótestű, mitikus athéni őskirály. A mellette található alakokat természetesen nagy valószínűséggel tarthatjuk az ő lányainak és hozzátartozóinak. Mindebből azonban nem következik egyértelműen, hogy az oromcsoport másik, tehát Poseidón háta mögött található részén is attikai hérósokat kellene sejtenünk. Egy par excellence Poseidónhoz kapcsolódó alak ilyen alapon nem zárható ki az értelmezésből.[30] Az oromcsoport másik oldalán az a döntő, hogy a mellékalakok Athénához kapcsolódjanak, ezen az Athénával szembenállóoldalon viszont az a legfontosabb, hogy Poseidónnal álljanak szoros kapcsolatban, nem pedig az, hogy Athénnel.[31] Ilyen szempontból Leukothea és gyermekei nyilvánvalóan sokkal inkább valószínűsíthetők, mint Óreithyia. Palaimón és Leukothea tengeristennő alakja a lehető legszorosabban kötődik Poseidón isthmiai kultuszához,[32] Óreithyiának azonban csak a lánya, Chióné állt kapcsolatban a tengerek istenével.
Az oromcsoport felépítése egyértelműen két félre tagolódik: az olympiai Zeus-templom keleti tympanonjához hasonlóan kétoldalt itt is két, egymással szembenálló tábor figyelhető meg. Athéna oldalán vannak végső soron a vitában győztesek, vele szemben pedig, Poseidón oldalán azok, akik végülis alulmaradtak a küzdelemben. Miért kellene tehát a „vesztesek” oldalán attikai személyiségeket keresnünk?
Nem zárható ki tehát, hogy nem attikai szereplőket ábrázoltak egykor az oromcsoportnak ezen a részén, és a Poseidónnal való szoros kapcsolatát tekintve Leukothea és Palaimón alakja komolyan számításba jöhet. Hogy a korabeli szemlélő is felismerhesse őket az oromcsoport figurái között, annak legfontosabb előfeltétele az, hogy a legenda valamilyen formában ismert legyen az V. századi Athénben. Ennek alátámasztására több bizonyítékot is fel lehet hozni.
Láttuk, hogy Théseus legendás hőstettei kapcsán, legalábbis említés eshetett az isthmiai játékok alapításának történetéről, másrészt a versenyjátékok a Kr. e. VI. századtól kezdve megrendezésre kerültek, és ezeken az összgörög versenyeken athéniak is részt vettek, versenyzőként és nézőként egyaránt.[33] Még Sókratés is ellátogatott egy alkalommal az isthmosi játékokra, pedig köztudomásúan ritkán hagyta el Athént, és a nagy ünnepségek sem voltak nagyon ínyére.[34]
A tyrannis idején rendezett rhapsódos-versenyeknek köszönhetően Athénban elkészült Homéros eposzainak első egységes kiadása, az ún. Peisistratida redakció. Ezeket a költeményeket tehát rendszeresen előadták, sőt „iskolai tananyagként” is nagyon széles körben ismertekké válhattak Athénben. Ennek tükrében nem elhanyagolható, hogy Leukothea alakja már az Odysseiában is megjelenik,[35] ráadásul igen fontos szerepe van a cselekményben: bolyongásai során Odysseus Leukotheának köszönheti megmenekülését, hiszen az istennő fátylának segítségével sikerül partot érnie a phaiákok földjén, amikor Poseidón vihart bocsát tutajára.
Legfontosabb bizonyíték azonban Leukothea és Palaimón ismertségére vonatkozóan az, hogy a hajósokat védelmező istenekként megjelennek az attikai drámában.[36] Ez egészen természetes is, hiszen Athénben nagy szerepe volt a hajózásnak, és Poseidón valamint a Dioskurosok mellett nemigen volt más istenség, akihez a hajósok fohászkodhattak.
Míg a Boreadák vagy az Alóadák esetében teljesen szokatlan lenne gyermekként történő ábrázolásuk, Melikertés mítoszából elvileg teljesen természetesen adódhat, hogy gyermekként, édesanyja, Poseidón és Amphitrité társaságában jelenítsék meg.
Valóban van bizonyítékunk az ókor írott forrásaiban arra, hogy Inót Melikertéssel együtt Poseidón és Amphitrité társaságában ábrázolták,[37] és fennmaradt egy enkausztikus festmény leírása, amely Inó és Melikertés apotheózisának jelentét ábrázolta.[38]
A Leukotheát és Palaimónt ábrázoló fennmaradt emlékek között is megtalálhatjuk az ülő Inó, és a jobbján álló Melikertés képét. A franciaországi Saint-Rustice-ben előkerült, Kr. u. III. századi mozaikon felirat teszi kétségtelenné a nőalak és gyermekének azonosítását.[39] Az ülő nőalak és a gyermek tartása is meglepően hasonlít a Parthenón oromcsoportján látható szobrokéra. Nem tűnik tehát lehetetlennek a feltételezés, hogy az előkép esetleg éppen ez a szoborcsoport lehetett. A mozaikkészítő mester bizonyára valamilyen mintakönyv alapján dolgozott, és mivel nagyjából biztosra vehetjük, hogy Leukotheának és Palaimónnak a Kr. u. II. században Isthmiában ilyesfajta ábrázolása nem létezett, a mintának valahonnan máshonnan kellett származnia. Ilyen mintának nagyszerűen megfelelhetett a Parthenón egyik legismertebb részlete. Az időbeli és térbeli távolság egyáltalán nem olyan áthidalhatatlan, mint ahogy az első pillantásra tűnhetne. A Parthenón nyugati oromcsoportját ugyanis (legalábbis részben) a Kr. u. II. században biztosan másolták,[40] a keleti oromcsoport központi jelenetét pedig egy Madridban őrzött római kori díszkút domborműve alapján lehet leginkább elképzelni.
A Leukothea-Palaimón istenpárosnak Attikában a Parthenón előtt nem voltak ikonográfiai előképei,[41] tehát ez szabad kezet biztosított a kivitelező művésznek. Az a tény, hogy a korabeli képzőművészeti anyagban nem találjuk Leukothea és Palaimón ábrázolását, talán nem is olyan meglepő, ha meggondoljuk, hogy mennyire ritkák azok az ábrázolások, amelyek kisgyermekeket vagy csecsemőket ábrázolnak.[42] Joggal merülhet fel azonban az a kérdés, hogy vajon miért nem vette át a Korinthosban megszokott ikonográfiát, azaz a delfinen lovagló ifjú motívumát.[43] Erre talán legkézenfekvőbb az a magyarázat, hogy a delfinek nagyszobrászati ábrázolása ekkor még egyáltalán nem volt szokásos, másrészt a delfinen lovagló alak többértelmű volt: lehetett például Arión vagy Phalanthos is,[44] tehát nagyban fokozta volna a kép érthetetlenségét, a néző töprenghetett és bizonytalankodhatott volna arról, hogy mit is akar ez az alak tulajdonképpen jelenteni. A cél azonban bizonyára nem ez volt. Poseidón és Amphitrité társaságában található, karján gyermekét tartó nőalakról alighanem minden korabeli szemlélőnek eszébe juthatott, hogy itt valószínűleg Leukotheáról és gyermekéről, a hajósokat segítő Palaimónról lehet szó.
A következő azonban, ami eszébe juthatott, az maga Isthmia, és ennek kapcsán Korinthos lehetett, hiszen Poseidónt és Melikertést csak azon a vidéken tisztelték. Sőt Poseidón, Leukothea és Palaimón együttesen kizárólag Isthmiára vagy Korinthosra történő utalásként volt értelmezhető.[45] Miért akarták volna azonban Korinthost ilyen kiemelt helyen ábrázolni? Ennek megértéséhez az oromcsoport egészének újragondolása szükséges.
*
Az értelmezésnek az egyetlen, teljesen biztosnak tekinthető tényből, azaz az ábrázolt központi jelenet Pausanias által megadott témájából kell kiindulnia.[46] Ez pedig nem más, mint Poseidón és Athéna vitája. Athéna olajfájának történetét legkorábbi forrásunk, Hérodotos a salamisi csata előzményei közt beszéli el, és lehet hogy az egész történet a perzsa háborúk idején a 480-ban tapasztalt csoda magyarázatára létrejött aitiológiai elbeszélés.[47] Mivel az oromcsoporttal kapcsolatban általában nem fordítottak kellő figyelmet e híradás szövegkörnyezetére, szükségesnek tartom az egész részt (VIII, 54-55) szó szerint idézni.
(54) 'ApÕ d? tÁj pšmyioj toà k»rukoj deutšrV ¹mšrV sugkalšsaj 'Aqhna…wn toÝj fug£daj, ˜wutù d? ˜pomšnouj, ™kšleue trÒpJ tù sfetšrJ qàsai t¦ ƒr¦ ¢nab£ntaj ™j t¾n ¢krÒpolin, e‡te d¾ ðn Ôyin tin¦ „dën ™nupn…ou ™netšlleto taàta e‡te kaˆ ™nqÚmiÒn oƒ ™gšneto ™mpr»santi tÕ ƒrÒn oƒ d? fug£dej tîn 'Aqhna…wn ™po…hsan t¦ ™ntetalmšna.
|
A hírnököt elküldve (Xerxés) másnap összehívta az athéni menekülteket, akik a kíséretében voltak, s meghagyta nekik, hogy menjenek föl a várba és saját szokásaik szerint mutassanak be áldozatot. Vagy valamely álomlátása után adta ki ezt a parancsot, vagy a szentély felperzselése furdalta a lelkiismeretét. Az athéni menekültek pedig végrehajtották rendeletét. |
|
(55) Toà d? e†neken toÚtwn ™pemn»sqhn, fr£sw. ”Esti ™n tÍ ¢kropÒli taÚtV 'Erecqšoj toà ghgenšoj legomšnou e?nai nhÒj, ™n tù ™la…h te kaˆ q£lassa œni, t¦ lÒgoj par¦ 'Aqhna…wn Poseidšwn£ te kaˆ 'Aqhna…hn ™r…santaj perˆ tÁj cèrhj martÚria qšsqai. TaÚthn ðn t¾n ™la…hn ¤ma tù ¥llJ ƒrù katšlabe ™mprhsqÁnai ØpÕ tîn barb£rwn· deutšrV d? ¹mšrV ¢pÕ tÁj ™mpr»sioj 'Aqhna…wn oƒ qÚein ØpÕ basilšoj keleuÒmenoi æj ¢nšbhsan ™j tÕ ƒrÒn, érwn blastÕn ™k toà stelšceoj Óson te phcua‹on ¢nadedramhkÒta. Oátoi mšn nun taàta œfrasan. |
Megmondom az okát, hogy miért említem ezt meg. Van ezen a várhegyen az úgynevezett földszülött Erechtheusnak egy temploma; ebben van az olajfa és a tenger, amelyekről az az athéni szóbeszéd járja, hogy Poseidón és Athéné bizonyságul hozták ezeket létre, amikor az (attikai) föld birtokáért civódtak. Mármost ezt az olajfát a barbárok az egész templommal együtt felégették. Azonban a tűzvészt követő napon, amikor az athéniak a király parancsára fölmentek a szentélybe, hogy áldozatot mutassanak be, akkor egy új hajtást láttak, amely körülbelül egy rőfnyire nőtt ki a törzsből. Legalábbis ők így beszélték el a dolgot. |
Az Akropolis és a Parthenón újjáépítésének már a gondolata is elválaszthatatlan kellett legyen a perzsák által véghezvitt elpusztításának körülményeitől.[48] Sőt a későbbi hagyományban a Parthenón egyenesen a salamisi győztesek által a barbároktól nyert hadizsákmányból emelt épületként jelenik meg.[49] Teljesen nyilvánvaló tehát, hogy az oromcsoport témájául választott legenda egyértelműen a Kr. e. 480. évre, azon belül is a salamisi csatára utal.[50] A két főszereplő szintén erre mutat: a perzsák ugyanis nemcsak Athéné szentélyét perzselték fel, hanem Poseidónt is megalázták azáltal, hogy a Helléspontost bilincsbe verték.[51] Az, hogy a porig égett Akropolison új olajfa sarjadt, később a győzelem egyértelmű előjelévé, szimbólumává vált. Tehát a két isten vitájáról szóló korábbi mítosz[52] 480 után új jelentéstartalommal töltődött föl, és a korábbinál mindenképpen nagyobb jelentőségre tett szert.
A mítosz cselekményére vonatkozóan azonban Hérodotos és Pausanias is meglehetősen szűkszavúan nyilatkozik, ezért figyelembe kell venni más szerzők híradásait is. Az egyik legrészletesebb leírást Apollodórosnak (III.14) köszönhetjük, aki következőképpen foglalja össze a történetet:[53]
œdoxe to‹j qeo‹j pÒleij katalabšsqai, ™n aŒj œmellon œcein tim¦j „d…aj ›kastoj. Âken oân prîtoj Poseidîn ™pˆ t¾n 'Attik»n, kaˆ pl»xaj tÍ tria…nV kat¦ mšshn t¾n ¢krÒpolin ¢pšfhne q£lassan, ¿n nàn 'Erecqh…da kaloàsi. met¦ d? toàton Âken 'Aqhn©, kaˆ poihsamšnh tÁj katal»yewj Kškropa m£rtura ™fÚteusen ™la…an, ¿ nàn ™n tù Pandrose…J de…knutai. Genomšnhj d? œridoj ¢mfo‹n perˆ tÁj cèraj, 'Aqhn´ kaˆ Poseidîni dialÚsaj ZeÝj krit¦j œdwken, oÙc æj e?pÒn tinej, Kškropa kaˆ KranaÒn, oÙd? 'Erus…cqona, qeoÝj d? toÝj dèdeka. kaˆ toÚtwn dikazÒntwn ¹ cèra tÁj 'Aqhn©j ™kr…qh, Kškropoj martur»santoj Óti prèth t¾n ™la…an ™fÚteusen. 'Aqhn© m?n oân ¢f' ˜autÁj t¾n pÒlin ™k£lesen 'Aq»naj, Poseidîn d? qumù Ñrgisqeˆj tÕ Qri£sion ped…on ™pškluse kaˆ t¾n 'Attik¾n Ûfalon ™po…hse.
|
Ez idő tájt — így mesélik — elhatározták az istenek, hogy városokat szereznek maguknak, amelyekben majd mindegyiküket külön-külön fogják tisztelni. Elsőnek Poszeidón jött el Attikába, és szigonyának egyetlen csapásával az akropolisz közepén tengert varázsolt elő. A tengert ma Erekhtheisznek nevezik. Másodiknak jött Athéna, aki a birtokbavételhez Kekropszot hívta meg tanúnak. Elültetett egy olajfát, amelyet most is mutogatnak a Pandroszeionban. A két isten veszekedni kezdett, hogy melyiküket illeti a föld. Végül is Zeusz választotta szét őket úgy, hogy döntőbírákat állított, mégpedig nem Kekropszot és Kranaoszt, amint egyesek tudni vélik, nem is Erüszikhthónt, hanem a tizenkét istent. Ezek úgy döntöttek, hogy Athénáé lesz a föld, mivel Kekropsz tanúsította, hogy Athéné ültetett elsőnek olajfát. Athéné a várost a saját nevéről Athénainak nevezte el, Poszeidón pedig haragjában vízzel áraszotta el a Thriaszion-síkságot, és Attikát is víz alá temette. (ford. Horváth Judit) |
A kérdés most már az, hogy az oromcsoporton a mítosz egészének melyik részletét, melyik pillanatot ábrázolták. A megmaradt töredékek és az írott források egybevetésével a következő elképzelés tűnik számomra a legmeggyőzőbbnek:[54] Azt a pillanatot látjuk, amikor Athéna már kisarjasztotta az olajfát, Poseidón azonban még csak most igyekszik, minden erejét megfeszítve kihúzni szigonyát a sziklából, amelyből majd a „tenger” fakad. Mivel a versenyt az nyeri, aki gyorsabb volt, Athéna Kekrops felé szalad, hogy elsőségét vele elismertesse.
Ismerve a görög mitológiának azt a sajátságát, hogy az egyes történetek minden alkalommal az adott körülményeknek megfelelően voltak alakíthatók, és ezáltal a mítosz minden szavakban vagy műalkotásban kifejeződő változata aktuális jelentéstartalommal bírhatott, fel kell tennünk a kérdést, hogy vajon ebben az esetben mit akarhattak az építtetők ezzel a mítosszal kifejezni. Egy ilyen prominens helyen található mű esetében, mint a Parthenón nyugati oromcsoportja, azt hiszem el sem képzelhető, hogy az egész történetet csak önmagáért ábrázolták volna.
Érdekes módon ebben a kérdésben szinte minden kutató egy közös vonást hangsúlyoz: nem a két isten vitáján, hanem az ezt követő megegyezésen van a hangsúly. Van, aki a megegyezést politikai szempontból a Kallias-békére történő utalásként értelmezte,[55] általában azonban Poseidónnak az Akropolison Kr.e. 480 után bevezetett kultuszára vonatkoztatják.[56] Mindkét elképzelés gyenge pontját szerintem Poseidón alakja jelenti. A Kallias-békére gondolva, óhatatlanul is Perzsiát kellene Athénnel szembenálló félként elképzelnünk, ez pedig Poseidón esetében egyszerűen lehetetlen. Ha pedig Poseidón kultuszának bevezetését ünnepli az oromcsoport, akkor miért szenved vereséget az az istenség, akit kultikus tiszteletben kívántak részesíteni? Ez aligha fejezheti ki azt a hálát, amelyet az athéniak Poseidón iránt éreztek a Salamisnál és a Mykalé-foknál aratott tengeri győzelmekért. Valami más magyarázatot kell tehát keresni.
Ehhez először is szeretném azt leszögezni, hogy ha a két istenség megállapodását, a megegyezést akarták volna hangsúlyozni, akkor nem kellett volna a teljesen új ikonográfiai megoldást választani, hanem tökéletesen megfelelt volna erre a célra a hagyományos kép: Athéna és Poseidón egymással szemben nyugodtan beszélgetve.[57] Bármennyire hangsúlyos volt tehát az ábrázolt mítoszban a két istenség kiegyezése, az oromcsoporton mégis tagadhatatlanul a vita (œrij) van ábrázolva.[58] A kérdés most már csak az, hogy mit fejezett ki a két görög isten megegyezéssel végződő vitája.
A mítosz nyelvén megörökített eseményt biztosan a perzsa háborúk korában kell keresnünk, hiszen ez következik az egész épület funkciójából. Az olajfa története, és Poseidón kiemelkedő alakja ezen belül a salamisi ütközetre látszik utalni. Elképzelhető persze, hogy a kapcsolat megmaradt csupán az áttételes utalás szintjén, valahogy olyan formában, ahogy azt J. Binder feltételezte. De nem zárható ki az sem, hogy ennél jóval konkrétabb volt a kapcsolat a salamisi csata és a Parthenón nyugati oromcsoportja között. Miért ábrázolták volna azonban ezt a csatát két görög istenség vitájaként? Tovább olvasva Hérodotos beszámolóját azt hiszem, erre is megtalálhatjuk a választ. A salamisi ütközet leírását ugyanis többek között még egy érdekes, és nem is éppen jelentéktelen[59] epizód előzi meg. (VIII, 59-63) Közvetlenül a csata előtt heves szópárbaj zajlott le Themistoklés és a korinthosi hajóhad parancsnoka, Adeimantos között.
A vita tárgya éppen az volt, hogy hol kellene megütközni az ellenséggel: a korinthosi földszorosnál vagy Salamisnál. Természetesen az utóbbi változat győzött, és a korinthosi álláspont maradt alul. Mindez azonban még nem jelenti a történet végét, akárcsak Poseidón és Athéné történetében sem. A csata leírásában Hérodotos (VIII, 94) még egyszer megemlíti Adeimantost és a korinthosiakat: az athéniak elbeszélése szerint, bár ennek a többi görög szövetséges sem adott hitelt, szégyenletes módon megfutamodtak, és így nem vettek részt a győzelem kivívásában.
Az idézett forráshelyekkel kapcsolatban felmerül egy fontos filológiai kérdés. Teljes joggal vetették fel, hogy Adeimantos negatív beállítása Hérodotosnál csupán annak a következménye, hogy Adeimantos fia, Aristeas a Peloponnésosi háború elején Athén egyik legádázabb ellensége volt, és családja éppen ezért az athéni propaganda céltáblája lett.[60] Hérodotos éppen ebben az időben írta a perzsa háborúk történetét, sőt Aristeas elfogatását és kivégzését meg is említi (VII. 137). Mindez azonban nem jelenti, hogy az egész történet puszta fikció. A rágalmaknak is van általában valami igazságmagvuk, hiszen éppen ez teszi hihetőbbé az alaptalan vádat. Biztos, hogy az ütközet megvívásának helyét hevesen vitatták a Peloponnésosról érkezett szövetségesek, még akkor is, ha a vita nem éppen úgy zajlott le, mint ahogyan azt Hérodotos elbeszéli.[61] Ezt az alapvető nézetkülönbséget Hérodotos is több helyen emlegeti, Adeimantos szerepétől teljesen függetlenül is, és az adott katonai szituációban nagyon érthető a peloponnésosiaknak Adeimantos szavaival vázolt álláspontja. A vita lényegi kérdése tehát történelmileg hiteles, csak Adeimantos egyértelműen negatív, rosszindulatú beállítása írható a 430-as években dolgozó Hérodotos számlájára. Komolyan felmerült annak a lehetősége, hogy az isthmosi földszoroson emelt fal segítségével állítsák meg a perzsák előrenyomulását.[62] Alighanem ez volt az a fából épült fal, amelyre a Pythia jóslatai (Hérodotos VII. 140-141) is utaltak.[63] Ezen felismerés alapján válik érthetővé az oromcsoport egy eddig nagyon kevés figyelemre méltatott részlete. A Q alak mellett látható építmény, amelyen az R figura támaszkodik, az eddigi leírásokban vagy említés nélkül maradt, vagy az Óreithyia-értelmezés alátámasztása céljából oltárként jelent meg.[64] Carrey rajza alapján a kérdéses tárgy nem feltétlenül oltár, hanem lehetne éppen a Q alak jobb oldalán húzódó alacsony fal is. Szerintem aligha lehet ez más, mint az isthmosi fal. A Kr. e. 279-ben emelt fal nyomvonala ugyanis minden bizonnyal egészen pontosan az ötödik századi erődítmény vonalát követi, tehát Kenchreaitól a mai Korinthos városáig húzódott nagyjából DK-ÉNy irányban.[65] Poseidón isthmiai szentélykörzete ezáltal a faltól északra helyezkedett el,[66] akárcsak az oromcsoporton. Ha pedig az oromcsoporton ennyire gondosan ügyeltek a földrajzi realitásokra, akkor az itt ábrázolt fal mögött is a Peloponnésost kell sejtenünk. A félszigetet magát persze igencsak nehéz lett volna ábrázolni, de lakosait talán valamiképpen meg lehetett jeleníteni. Hérodotos épp az isthmosi fal leírása kapcsán mondja el (VIII. 73), hogy a félszigeten hét nép lakott, így nem elképzelhetetlen, hogy az itt látható hét, ikonográfiailag alig azonosítható alak (R-W) épp ezt a hét népet testesítette meg.
A salamisi csatára vonatkozó részlet talán még kevesebb nehézséget okoz. Nem véletlen, hogy ezt a rágalmat valószínűleg maga Hérodotos sem hitte el, a görögök pedig az athéniekkel szemben épp az ellenkezőjét állították.[67] A csata kapcsán leírt dicstelen szereplés vádja ugyanis nemcsak Adeimantos személye ellen, hanem a korinthosiak ellen is irányult, és így eme rágalom létrejöttét nem szükséges a 430-as évekre tenni, hiszen ez már korábban, az első peloponnésosi háború idején is elterjedhetett Athénben. Hátterében ugyanis a következő esemény állhatott: a korinthosi flottát talán nyugat felé küldték, hogy megakadályozzák az egyiptomi hajók bekerítő hadműveletét, és így valóban úgy tűnhetett, hogy a korinthosiak hazafelé igyekeznek, de valójában ők is fontos hadműveletet hajtottak végre. Visszaverték a támadókat, de mire a csata helyszínére visszaértek, ott már szintén eldőlt a küzdelem.[68] Öszszegzésként elmondható tehát, hogy a Hérodotos leírásában Adeimantos nevével egybefonódó történet alapvetően hiteles, történelmi eseményeken alapszik, csak éppen Hérodotos korának sallangjaitól és torzításaitól kell megtisztítani.
Athénnek és Korinthosnak a salamisi ütközetben játszott szerepe tehát a történet athéni verziója szerint meglepően hasonlít Athéna és Poseidón történetére. Az első vitában Korinthos marad alul, a döntő szót a két vezér szóváltásában a fővezér mondja ki. A vesztes fél nem hajlandó elfogadni a döntést, és pusztulásba akarja taszítani a másikat, ezt már éppen meg is tenné, amikor valamiféle isteni jel megakadályozza ebben.
Ezt a párhuzamot szem előtt tartva most már kijelenthetjük, hogy az oromcsoport épp a salamisi csatát ábrázolja a görög mitológia nyelvén, és ezáltal a barbárok felett aratott egyik legnagyobb győzelemnek állít emléket. Amennyiben hitelesek a Hérodotos által közölt delphoi jóslatok, és igaz az, hogy az ezekben említett fából épített falak az isthmosi védővonalra vonatkoznak, akkor Themistoklés és Adeimantos szócsatája a Kr.e. 481 óta húzódó stratégiai vita csúcspontját jelenti, és nem csupán az ütközetet megelőző epizód, amely Hérodotos elbeszélésébe csak izgalmat fokozó késleltetésként került bele. A salamisi győzelem tulajdonképpen a helyszín megválasztásának volt köszönhető, tehát a mítosz nyelvén Korinthos és Athén vitájaként lehetett ábrázolni. Figyelembe véve az athéni szerződés-stélék domborműveinek gyakorlatát,[69] egyáltalán nem meglepő, hogy a két főszereplő polist egy képzőművészeti alkotáson éppen két istenség testesíti meg.
Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy Poseidón ill. Korinthos ezáltal csak látszólag szenved vereséget, valójában a győzelem részese lesz. Az oromcsoport képe és a mítosz is azt fejezi ki, hogy Poseidón végül elfogadja Zeus akaratát, és a két vetélkedő istenség között kiegyezés jön létre. A korabeli néző számára ez teljesen nyilvánvaló lehetett, hiszen az Akropolison Athéna mellett Poseidónt is tisztelték, sőt a két istenség papjai egy és ugyanazon családból kerültek ki. De bármennyire megszokott jelenség volt Hellas más tájain is, hogy Athénát és Poseidónt egymás mellett tisztelték, az Akropoliszon ennek Kr. e. 480 előtt nincs bizonyítéka. Poseidón kultuszát nagy valószínűséggel épp a salamisi győzelem után vezették be ezen a helyen, és ez indokolja kiemelkedő szerepét az oromcsoporton is.[70]
Felmerülhet persze a kérdés, hogy vajon szabad-e ilyen konkrét politikai magyarázatát adni egy görög templom homlokzatát díszítő szoborcsoportnak. Bizonyára nem lehetséges ez minden egyes templom esetében, még akkor sem, ha már a legkorábbi ránk maradt oromcsoport, a korfui Artemisz-templom esetében is megfigyelhető valami ilyesmi.[71] Az athéni Akropolison azonban ennek már az archaikus kor óta megvoltak a maga hagyományai,[72] tehát aligha tekinthetjük belemagyarázásnak, túlinterpretálásnak a kompozíció ilyesfajta magyarázatát, főként akkor nem, ha további érvek is felhozhatók ennek alátámasztására.
Korinthos nem volt ugyan a délosi szövetség tagállama, de a perzsa háborúk elején nagyon jó viszonyban volt Athénnel,[73] 480-ban pedig Korinthos adta Athén után a második legnagyobb hajó-kontingenst a salamisi csatában. Athén ugyanis 127, Korinthos 40, Megara 20, a többi résztvevő pedig ennél is kevesebb hajót küldött a közös vállalkozáshoz.[74]
A Parthenón díszeinek készítésekor érdekes módon szintén viszonylag jó volt a két polis kapcsolata.[75] Állítólag Korinthos akadályozta meg a peloponnésosi szövetség Athén elleni háborúját a samosi hadjárat idején, 440-ben. (Thuk. I. 40, 5) Ekkor tervezték, és az ezt követő években készítették el az oromcsoportot. Mire a korkyrai konfliktus felhői már beárnyékolták, sőt elmérgesítették a két állam viszonyát, addigra már készen állt a nagy mű.
Végül amellett, hogy Periklésnek személy szerint is jó oka volt szívélyes kapcsolatokat ápolni Korinthosszal[76] az athéni propaganda számára is nagyszerűen fel lehetett használni a témát.[77] A történet azt példázta, hogy a barbárok feletti győzelem abból sarjadt, hogy Athén véleményét fogadták el. Abból, hogy Poseidón alakja nagyobb volt, mint Athénáé, azt is láthatták, a panathénaia felvonuláson résztvevő szövetségesek, hogy Athén(a) tiszteletben tartja görög vitapartnereit, megbeszéléssel, és nem erőszakos úton juttatja érvényre akaratát.
*
A fentebb elmondottak aligha lehetnek véletlen egybeesés eredményei. A nyugati oromcsoport így már tökéletesen illeszkedik az egész épület rendeltetéséhez: emléket állít a perzsák felett aratott nagy görög győzelemnek. Ugyanakkor azt is hangsúlyozza, hogy ez a győzelem csak Athén vezetésével jöhetett létre, ezáltal pedig a délosi szövetség athéni vezetésének létjogosultságát is kifejezi. Csakhogy ezt az Athén által még jóval később is hangoztatott, hivatalos ideológiának megfelelő formában hirdeti. A művészet finom eszközeivel ugyanazt fejezi ki, amit Lysias (Epitaph. 56) a század végén teljesen egyértelműen ki is mert már mondani: „Mindenkit egyenlőségre köteleztek, nem gyengítették meg szövetségeseiket, hanem őket is erősekké tették.”
Nincsen tehát győztes és legyőzött a két versengő görög isten között, és ugyanígy nincs szó Athén hegemóniájáról sem. Szövetségről van szó, nem pedig athéni birodalomról. Athén nem uralkodik a többi görög felett, hanem csak vezeti őket. Versenyre kel velük, tisztességes eszközökkel küzd, és vetélytársainál jobbnak bizonyul. Mindenkinek érdeke tehát, hogy őt kövesse, mert ennek ugyanúgy meglesz a gyümölcse, mint ahogyan a salamisi ütközet esetében ez napnál világosabban megmutatkozott. A hatalmat nem az erősebb jogán (erősebbnek Poseidón látszik), hanem Zeus akaratából szerezte meg, és nem is saját maga érdekében, hanem az egész görögség érdekében használja azt. Ez utóbbi természetesen nem volt igaz, és a samosi háború után ez még nyilvánvalóbbá vált, mint azelőtt, de a hivatalos propagandának annál inkább ezt kellett hangsúlyoznia, ha a délosi szövetség athéni vezetésének létjogosultságát akarta hirdetni.
Rövidítések jegyzéke
Binder, J. (1984), The West Pediment of the Parthenon: Poseidon, in: Studies Presented to Sterling Dow, Durham (North Carolina), 15-22.
Boardman, J. (1977), The Parthenon Frieze - Another View, Festschrift für Frank Brommer, Mainz, 39-49.
Boardman, J. (1991), Greek Sculpture. The Classical Period,London – New York.
Brommer, F. (1963), Die Skulpturen der Parthenon-Giebel, Mainz.
Jeppesen, K. (1963), Bild und Mythus an dem Parthenon, ActaArch34, 1-96.
Palagia, O. (1993), The Pediments of the Parthenon,Leiden – New York – Köln.
Schefold, K. (1986), Boreadai, LIMCIII/1. 126-133.
Simon, E. (1980), Die Mittelgruppe im Westgiebel des Parthenon, in: Tainia. Festschrift R. Hampe, Mainz.
Simon, Erika (1994), Oreithyia, LIMCVII/1. 64-68.
Spaeth, B. S. (1991), Athenians and Eleusinians in the West Pediment of the Parthenon, Hesperia 60, 331-362.
Vikela, E. (1992), Melikertes, LIMCVI/1. 437-444.
[1] Paus. II. 1,7-2,1 (kihagyásokkal)
[2] Gebhard, E., The Early Sanctuary of Poseidon at Isthmia, AJA 91 (1987) 476.
[3] A meglevő töredékek leírása, az ezekkel kapcsolatos eredmények rövid összefoglalása és bibliográfia valamint Carrey XVII. sz.-i rajzainak reprodukciója megtalálható Brommer (1963) 50-51, 168-169, és Palagia (1993) 49-50.
[4] Schwerzek, K., Erläuterungen zu der Reconstruction des Westgiebels, Wien, 1896, 7. és Michaelis, A., Der Parthenon, Leipzig, 1870.
[5] Brommer (1963) 168, Boardman (1991) 100.
[6] Az utóbbi évtizedekben egyedül Spaeth (1991) alább részletesen bemutatott tanulmánya vonta kétségbe ezt az azonosítást. Korábban Jeppesen (1963) tett kísérletet egy másfajta értelmezésre.
[7] Ha a P és R alakokat összetartozóknak, tehát valószínűleg testvéreknek, méghozzá nagyjából egyidős testvéreknek, vagy éppen ikreknek (Jeppesen (1963) 79.) tartjuk, akkor meglehetősen kevés megoldás jöhet szóba, és mint látni fogjuk, ezek egyike sem meggyőző. Ez is amellett szólhat, hogy az R alak nem tartozik a P-Q csoporthoz.
[8] Természetesen ez a föltevés semmivel sem igazolható, de meglehetősen valószínűnek tűnik. A lehetőségek száma még így is meglehetősen magas, ha viszont ezt sem fogadjuk el, akkor szinte beláthatatlan mennyiségűre duzzad a lehetséges megoldások halmaza.
[9] Brommer (1963) 168.
[10] A lányrablás színhelyeként több lehetőség is felmerül az antik szerzőknél: a Pentelikón lejtői, az Ilissos partja és az Areiospagos, valamint Athéna Polias oltára. Simon (1994) 64-65.
[11] Hérodotos VII, 189.
[12] A jelen esetben látható szárnyatlanságot Ovidiusra hivatkozva igyekeznek menteni a kutatók. A Metamorphosesben (VI, 714-718) ugyanis azt olvashatjuk, hogy a fiúk szárnya csak szakállukkal együtt nőtt ki. A klasszikus kori vörösalakos vázákon azonban szinte mindig szakálltalanul, de szárnyakkal jelennek meg. Schefold (1986) 126-133. Aligha valószínű, hogy Ovidius beszámolója ebben a tekintetben nagyon pontos lenne, vagy egyáltalán valamiféle bizonyító erővel rendelkezne a klasszikus kori ikonográfiára vonatkozóan. Mindössze két esetben találhatunk szárnyatlan Boreadákat: az egyik esetben (Schefold (1986) 9. sz.) csak az egyikük szárnyatlan, és a harpyiák elleni küzdelemben látjuk őket, tehát nem okoz nehézséget az azonosításuk, másik esetben viszont (Schefold (1986) 25. sz.), amikor az Argonauták Talóssal kapcsolatos kalandjában csak mellékszereplőként jelennek meg, akkor mindkettejüket névfelirattal látták el. Ez a tény napnál világosabban mutatja, hogy szárnyaik és legjellemzőbb cselekvésük nélkül az ókori szemlélő nem tudta őket azonosítani.
[13] Óreithyiát ábrázolták Boreas elől menekülve, amint valamelyik vagy mindkét karját könyörgőként az égre emeli, amint Boreas már utolérte és karjaiban tartja, vagy a térdelő Óreithyiát felemelni igyekszik, sőt van olyan ábrázolás is, ahol egymás mellett fekszenek. Óreithyia önmagában, ill. gyermekeinek társaságában csak itt, a Parthenón oromcsoportján jelenik meg. Simon (1994) 68.
[14] Eszerint az oromcsoporton azt a jelenetet látjuk, amint Óreithyia Athéna oltárán keres menedéket az elrablására érkező Boreas elől. Carrey rajza alapján valóban nem lehetetlen, de nem is tekinthető teljesen bizonyosnak, hogy a nőalak és két gyermeke valamiféle lépcsős emelvényen, oltáron üljön. Akusilaos töredéke pedig (Schol. Hom. Od. 14, 533: 'ErecqeÝj Ð tîn 'Aqhna…wn basileÝj... 'Wre…quian... pot? pšmpei kanhfÒron qÚsousan e‡s t¾n ¢krÒpolin tÁi Poli£di 'Aqhn©i. taÚthj d? Ð Boršaj ¥nemoj ™rasqeˆj... t¾n kÒrhn ¼rpasen.) nem azt állítja, amit Palagia (1993) 49-50. értelmezése sugall, ti. hogy Boreas akkor rabolta el az attikai királylányt, amikor az éppen Athéna Polias oltárán mutatott be áldozatot.
[15] Az oromcsoport nőalakjának lendületes vonalvezetésű, mély redőit Boreas jelenlétének kifejezéseként szokás értékelni: Brommer (1963) 168., Simon (1994) 68. Már Spaeth (1991) 347-348 is szkeptikusan nyilatkozott erről a magyarázatról, és számomra is meglehetősen erőltetettnek tűnik ez a feltételezés, hiszen a vitatott alak mellett álló Iris ruhája is hasonló redőket mutat, és nem valószínű, hogy a korabeli szemlélőben ilyen szokatlan képzettársítás felmerült volna, még akkor sem, ha a nagy távolság ellenére feltűnt volna netán számára a ruharedők különlegesen élénk megmintázása. Mellesleg a Boiótiából az őrjöngő Athamas elől a tenger felé menekülő, majd magát gyermekével együtt a tengerbe vető Inó ruhája vajon nem fodrozódott legalább ennyire?
[16] Jeppesen (1963) 80-81.
[17] Kerényi K., Görög mitológia, Budapest, 1977, 104.
[18] Spaeth (1991) 352-353. Az egész elméletről bővebben alább lesz szó.
[19] Brommer (1963) 160. A két vetélkedő istenség között a communis opinio szerint az olajfa állt, de meggyőző érvek alapján elképzelhető az is, hogy Zeus villáma volt középütt látható, az olajfa pedig Athéna lovai alatt helyezkedett el. Ez utóbbi rekonstrukció: Simon (1980) 247.
[20] Az épület funkciójára vonatkozó egyik legfontosabb forrás Démosth. Androt. 76, amely a Parthenónt és a Propylaiát is egyértelműen ¢naqhm£-nak nevezi. Plut. Periklés 12 az építkezések megindításának szükségességét belpolitikai síkon a munkalehetőség-teremtés, külpolitikailag pedig a nemzetközi tekintélynövekedés kilátásba helyezésével indokolja. Thuk. II. 13,5 szerint az épület eredetileg kincstár. Mindez persze fontos tényezőként jöhetett számításba az építkezéseknél, de aligha lehetett ezek közül bármelyik a hivatalos indoklás. A Parthenón tehát nem lehetett más, mint Athénának emelt fogadalmi ajándék. (Herington, C. J., Athena Parthenos and Athena Polias, Manchester, 1955, 49: „thanksgiving to Athena for success in the Persian wars.”) Felmerült azonban az a lehetőség is, hogy a templom elsődlegesen talán mégiscsak kultusztemplom volt, hiszen a hozzátartozó oltár hiánya még nem bizonyítja, hogy semmiféle szerepe nem volt a kultuszban. Azt, hogy melyik funkció volt az elsődleges, azt talán nehéz lenne eldönteni, annyi azonban egészen bizonyos, hogy a Parthenón fogadalmi ajándék volt, a kultuszban betöltött szerepe azonban további bizonyítékok előkerüléséig puszta feltevés marad.
[21] Boardman (1977) 47-49.
[22] Berger, E., Parthenon-Ostgiebel, Bonn, 1959, 18-22. Ellenvélemény: a rekonstrukció alapjául szolgáló madridi díszkút domborműve IV. sz.-i kompozíciót követ, és ezért nem tekinthető mérvadónak. Palagia (1993) 27. (161. jegyzet)
[23] Spaeth (1991) Kár lenne ezt a tanulmányt olyan sommásan félresöpörni, ahogy ezt például Palagia (1993) 52. (10. jegyzet) teszi: „is based on the literary tradition and fails to explain the iconography of the statues.”
[24] A korábbi elméletek gyenge pontjait szerintem nagyon világosan mutatja be (Spaeth (1991) 335-338), ő is kiindulási alapnak veszi, és nagyon kézzelfoghatóan bizonyítja a két szembenálló tábor megkülönböztetését (338.), és elveti a Q alak Óreithyia-értelmezését (347-348).
[25] Price, Th., Kourotrophos, Leiden, 1978. 34-35, 105-107, 118, 129.
[26] Vikela (1992) 439., 443., Brommer (1963) 168.
[27] Scholia in Pindarum: Hypothesis Isthmión, Plut. Thes. 25.
[28] Boardman (1991) 99., Brommer (1963) 168. Még a leglogikusabb érvelés is átveszi ezt a tézist, de legalább kimondja, hogy Poseidón mögött Poseidón attikai rokonságát kell sejtenünk. Simon (1980) 244. De miért feltétlenül csak attikaiakat? Ha pedig már attikaiakról van szó, miért éppen Óreithyiát? Sokkal jobban kapcsolódik Poseidónhoz a lánya, Chióné, és talán nem elképzelhetetlen, hogy az S-T alakok éppen Chiónét és Poseidóntól született fiát, Eumolpost ábrázolják.
[29] Paus. I. 24, 5: ™j d? tÕn naÕn Ön Parqenîna Ñnom£zousin, ™j toàton ™sioàsin ÐpÒsa ™n to‹j kaloumšnoij ¢eto‹j ke‹tai, p£nta ™j t¾n 'Aqhn©j œcei gšnesin, t¦ d? Ôpisqen ¹ Poseidînoj prÕj 'Aqhn©n ™stin œrij Øp?r tÁj gÁj.
[30] Ilyen módon Amphitritét sem fogadhatnánk el, helyette is valaki Athénhez kapcsolódó alakot kellene keresnünk.
[31] Hasonló meggondolások alapján ugyanerre a következtetésre jut Spaeth (1991) 338.
[32] Will, E., Korinthiaka, Paris, 1955. 176-180.
[33] Plut. Thes. 25.
[34] Plat. Kritón 52b 5.
[35] Homéros: Od. 5, 333-35.
[36] Eur. Med. 1282-1289, Iph. Taur. 270-272. Ezenkívül tudjuk, hogy Aischylos és Sophoklés is írt Athamas című darabot (Sophoklés kettőt is!), Euripidésnek pedig volt még egy Inó és egy Phrixos c. műve is.
[37] Paus. II. 1, 8; 2, 1; 3, 4.
[38] Kallistratos 14. A festmény persze lehet fiktív, de ez még nem jelenti, hogy a leírás minden részletében képtelen, és a korabeli átlagolvasó számára teljesen képtelennek tűnő részletekből épüljön fel.
[39] A Toulouse-i St. Raymond múzeumban 20. sz. mozaik. LIMC Glaukos I. 1 (szakirodalom és rajz)
[40] Lindner, R., Die Giebelgruppe von Eleusis mit dem Raub der Persephone, JdI97, 303-400.
[41] Ismerünk néhány V. századi attikai vörösalakos vázát (Nercessian, A., Ino, in: LIMCV/1.
(1990) 657-661, 8. sz.: Villa Giulia-f., 10. sz.: Hermónax, 13. sz.: München 2335-f.), amelyeken Athamas mellett megtalálható Inó alakja is (Melikertésé azonban nem!). Ezek alapján azonban semmiféle speciális megkülönböztető jegyet nem lehet találni, Inó alakja csak az ábrázolt szituációból ismerhető fel, és semmi nem utal apotheózisára vagy istennő voltára.
[42] Ennek oka a gyermekek megvetett társadalmi helyzete, lenézettsége. (Jellemző, hogy a pa‹j szót egyaránt használták gyerek és rabszolga jelentésben.) Gyermekeket még a vázafestészetben is meglehetősen ritkán találunk, és az istenek ill. hérósok gyermekként történő ábrázolásának minden esetben alapos oka volt. Az istenek közül legnépszerűbb gyermekként Dionysos, de megtalálható még Hermés, Plutos, Asklépios és Apolló is, de jelen összefüggésben természetesen egyikük sem jöhet számításba. Az attikai hérósok közül Erichtoniost látjuk a legtöbbször gyermekként a földből felemelkedő Gé karján. (Beaumont, L., Mythological Childhood: A Male Preserve?, BSA90 (1995) 339-361.) Gé kurotrophos ikonográfiája azonban egyáltalán nem egyeztethető össze a P-Q alakokkal, és az oromcsoporton biztosan nem ábrázolták őket az athéniakkal szembenálló oldalon.
[43] Persze egyáltalán nem biztos, hogy a delfinen lovagló ifjú az V. században egyértelműen Palaimónt jelentette. Az archaikus kori korinthosi pinaxokon látható, delfinen lovagló alakok csak feltételesen azonosíthatók Melikertéssel: feliratos bizonyíték nem áll rendelkezésünkre, az ikonográfiai párhuzamok pedig inkább a tarentumi pénzeken ábrázolt Phalantosra utalnak.
[44] Ridgway, B. S., Dolphins and Dolphin-Riders, Archaeology23 (1970), 88-90.
[45] Nemcsak Isthmiában, hanem Korinthosban is állt a három istenségnek közös szobra. (Paus. II. 3, 4)
[46] Az, hogy ezt a témát milyen módon ábrázolták az oromcsoporton, tehát, hogy középütt az olajfa vagy Zeus villáma látszott ebből a szempontból kevésbé fontos. Az olajfának valahol minden kutató elképzelése szerint szerepelnie kellett a kompozícióban, és ebből a néző egyértelműen tudta, hogy mit ábrázol a jelenet.
[47] Binder (1984) 22.
[48] Castriota, D., Myth, Ethos and Actuality. Official Art in Fifth-Century B.C. Athens, Madison, 1992, 135.
[49] Démosth. Androt. 13.
[50] Ael. Arist. Panath. 42 (106. 26-32) Ez az idézet, amely a két istenség vitájának leírását zárja, azt mutatja, hogy Athén tengeri győzelmeit, és ezek közül is valószínűleg nem utolsósorban a salamisi diadalt Poseidón ajándékának tekintette.
[51] Aisch. Pers. 745-52.
[52] Plut. Them.19.
[53] Az egyéb idevonatkozó szövegek és rövid elemzésük megtalálható: Simon (1980) 239-243.
[54] Simon (1980) okfejtése minden erénye ellenére az Eumolpos-mítosz és az olajfa-történet összekapcsolására épül, és ennek, mint láttuk Euripidés előtt semmi nyoma.
[55] Knell, H., Perikleische Baukunst, Darmstadt, 1979, 42-43. Figyelembe véve, hogy az egész épületnek az ókori szemlélő számára ez volt a legfeltűnőbb, a Panathénaia felvonulás során legelőször megpillantott és legtovább szemlélhető részlete, kísérletet tesz arra, hogy az oromcsoportnak valamiképpen Periklés korára vonatkozó konkrét üzenetét felkutassa. A Kallias-béke központi jelentőségéből kiindulva az ábrázolt mítosz és a perzsákkal kötött béke között konkrét gondolati párhuzamosságot vél fölfedezni: a megegyezés előzménye mindkét esetben Attika elpusztítása, és Athén derekas helytállása volt a betolakodóval szemben. Periklés az alapítási mítosz előtérbe helyezésével legitimálhatta a sokak szemében nemtetszést kiváltó békét. Csakhogy kérdés, hogy Periklés valóban ilyen nyíltan akarta-e hirdetni a Perzsiával kötött békeszerződést. A perzsák ellen folytatott harc volt ugyanis az alapja a délosi szövetségnek, és a békekötés pedig épp ezt az alapot kérdőjelezte meg. Nem tartom tehát valószínűnek, hogy ez lett volna az oromcsoport mondanivalója. Egyébként is a győzelmi emlékműnek a győzelmet és nem a békekötést kell hirdetnie.
[56] Simon (1980) 253-254., Binder (1984) 21-22.
[57] Karouzou, S., The Amasis-painter, Oxford, 1956. pl. 31., 35.
[58] Ennek a szónak Hésiodos óta két jelentése volt: egy pozitív és egy negatív. Itt természetesen a pozitív jelentésű œrijről, a nemes vetélkedésről, versengésről van szó.
[59] A történet közismertségére jellemző, hogy fél évezreddel később Plutarchos (Them. 11) is mint valami „nevezetes” párbeszédet emlegeti Themistoklés szópárbaját.
[60]Thuk. I. 60, 65, II. 67, Ste Croix, G. E. M. de, The Origins of the Peloponnesian War, London, 1972, 211-212. szerint az egész történet nagyon gyanús, és legfeljebb valamiféle személyes konfliktusról lehetett szó, amelyet Themistoklés akaratos személyisége provokált ki.
[61] Vannak források, amelyek azt állítják, hogy nem Adeimantos, hanem Eurybiadés volt Themistoklés ellenfele (Plut. Them. 11, Aelianos VH XIII, 40, és Aristeid. II p. 258). Amellett, hogy ezek meglehetősen késői források, témájuk nem is a perzsa háborúk vagy éppen a salamisi ütközet bemutatása. Természetes tehát, hogy leegyszerűsítik a történetet, és a később meglehetősen ismeretlen Adeimantos helyére a hadsereg fővezérét iktatják be. Ez ráadásul még Themistoklés szerepét is jobban kiemeli. Van azonban a késői források között is olyan, amely Adeimantost lépteti föl Themistoklés vitapartnereként (Plut. Mor. 185b). Egyébként pedig tekintve, hogy a peloponnésosiak közül a legnagyobb haderőt éppen Korinthos képviselte, valószínű, hogy a korinthosi flottaparancsnok, azaz Adeimantos szállt vitába athéni kollégájának véleményével.
[62] Hérodotos VIII, 71-72. Az V. századi falat régészetileg sokáig nem sikerült azonosítani. Ennek oka, hogy a fal anyagát széthordták, ill. később felhasználták, hiszen még a kelták 279-es támadásakor is szóba került, hogy falat építsenek az Isthmoson (Paus. VII. 6, 7), utoljára pedig a Kr. u. VI. században emeltek itt falat Justinianus császár parancsára. 1960-ban azonban a Hagios Démétrios dombocskán is előkerült egy falszakasz, az egyik építőkő mellett talált kora V. századi szövősúly pedig egyértelműen bizonyította, hogy itt a Hérodotos által említett fal maradványáról van szó. A falnak ezt a szakaszát bevonták a gallok ellen emelt későbbi falba. (Wiseman, J. R., A Trans-Isthmian Fortification Wall, Hesperia32 (1963) 255, 270., uő: The Land of the Ancient Corinthians, Göteborg, 1978, 59-60.)
[63] Robertson, N., The True Meaning of the Wooden Wall, CPh82, 1987, 1-20.
[64] Ez utóbbi nézetet Palagia (1993) 50. fejti ki részletesen.
[65] Az a tény, hogy a fal nem a legrövidebb útvonalat követi, és a domborzati viszonyokból adódó előnyöket sem használja ki teljesen, arra enged következtetni, hogy valami más indok, nevezetesen az a megfontolás motiválhatta ezt a vonalvezetést, hogy a fal Kenchreai kikötőjében érjen véget. Ennek hátterében egyértelműen stratégiai elképzelés húzódhatott meg, egy ilyen stratégia pedig csak akkor szükséges, ha az ellenség szárazföldön és tengeren egyszerre támad. A gall veszély esetében nem ez volt a helyzet, Kr.e. 480-ban viszont igen, tehát a fal vonala erre az időre megy vissza.
[66] Ez annyit jelent, hogy ki volt szolgáltatva az észak felől érkező ellenségnek. Ennek mindeddig nagyon nehéz volt megtalálni az okát, hiszen rövidebb útvonalon vezetett, a terepadottságokat ugyanilyen mértékben kihasználó falat is lehetett volna építeni, és ezáltal a szentélyt is védeni lehetett volna. Csakhogy ebben az esetben a fal nem Kenchreai kikötőjében ért volna véget, az ellenség itt partraszállva hátba támadhatta volna a falnál védekezőket, egyszóval stratégiailag előnytelenebb lett volna. Nem csupán arról volt tehát szó, hogy a peloponnésosiak Poseidón védelmére bízták a szentélyt, ahogyan ezt az athéniak is tették saját városukkal. Athén és az isthmiai szentély feladása mögött is egészen racionális stratégiai megfontolások húzódtak meg.
[67] A korinthosiak és Adeimantos hősiességére vonatkozóan Simónidés epigrammáit (Anth. Gr. 7, 347; Anth. Gr. App. 4) lehet idézni.
[68] How, W. W. – Wells, J., Herodotus. Commentary, Oxford, 1912, 386.
[69] Ezeken ugyanis a szerződő feleket általában az adott polis legfőbb istene vagy istennője személyesíti meg.
[70] Binder (1984) 21-22.
[71] Martini, W., Die Archaische Plastik der Griechen, Darmstadt, 1990. 230.
[72] Az athéni Akropolis archaikus kori Athéna-templomának példáján két fontos épületplasztikai képprogramot lehet azonosítani: az egyik a tyrannis kialakulásakor, a másik annak megszűntekor keletkezett, és mindkettőben sajátosan, a mítosz nyelvén kifejezve tükröződnek keletkezési körülményeik. Az athéni tyrannis megszilárdulásának idejéből származó anyag töredékességére való tekintettel itt még elég sok a bizonytalanság, de elfogadva I. Beyer nagyszabású rekonstrukcióját a templom Peisistratos-korabeli Athéna-templomának keleti oromcsoportjára vonatkozóan látszik, hogy az első pillantásra össze nem illő, összefüggéstelen, és túlzsúfolt tympanon valójában mennyivel inkább illik a VI. század közepi Athénhoz, mint a korábbi, és általánosan elfogadott rekonstrukció. Látszik, hogy az addigi oroszlános homlokzatokat a korfui Artemis-templom alapján alakították újjá, de tudatosan el is tértek ettől az előképtől, hiszen az épp egy tyrannostól való megszabadulás után készült, és képprogramjában ezért nem volt összeegyeztethető egy éppen megalakulóban levő tyrannis számára. A tympanon sarkait kitöltő két gyilkosságot két teljesen ellenkező értelmű jelenettel cserélték föl: balra Athéné születése, jobbra pedig Héraklésnek az Olymposra való bevezetése látható. Mindkettő éppen egy új isten születését ábrázolja, valami új dolog keletkezését. Nem pusztítás, rombolás révén áll helyre a régi rend, mint ahogy ezt a korfui példa hirdette, hanem egy új rend van születőben. Fontos az újnak ez a tudatos vállalása és hirdetése. Ahogy hivatalos propagandájában Augustus is elhatárolódik a korábbi polgárháborúktól, bár igencsak részt vett azokban, ugyanúgy Peisistratos is az évtizedes belháborúk aktív résztvevőjeként, amikor már szilárdan megszerezte a hatalmat, akkor természetesen azt hirdeti, hogy mindennek már vége, és valami új kezdődik. A Peisistratida tyrannis bukását követő időkből több anyag áll rendelkezésünkre. Ennek a szituációnak a képzőművészetben való megjelenését, nemcsak Athénban, hanem ezzel egyidőben Delphoiban és Olympiában is megfigyelhetjük: ilyen esetben mindig a gigantomachia jelenik meg az oromcsoportokon.
[73] Hérodotos VI, 89.
[74] Hérodotos VIII, 1 és 43. A konkrét számok persze nem egészen biztosak. Hérodotos részadatai (366) és az általa közölt végeredmény (378) sem egyeztethető össze, Aischylos (Pers. 339) pedig valamivel kevesebb (310) hajót emleget. Pausanias (II. 29,5) azt állítja, hogy az athéniak után az aiginaiak szolgáltatták a legtöbb hajót, de ez későbbi torzítás eredménye is lehet, hiszen már Hérodotos sem győzi hangsúlyozni az aiginaiak vitézségét. Pausanias konkrét számadatot nem közöl, ezért ennek alapján nem lehet megalapozottan korrigálni Hérodotos adatait.
[75] Salmon, J. B., Wealthy Corinth, Oxford, 1984, 281-282. szerint az első peloponnésosi háború lezárását követő időben (446/5-433) a jóindulatú semlegesség volt jellemző Athén és Korinthos viszonyában.
[76] Az Alkmeónidák ősei ugyanis rokonságban álltak a korinthosi Kypselidákkal, Periklés pedig anyai ágon szintén az alkmeónida családhoz tartozott. Hérodotos VI, 128.
[77] Egyéb téma komolyan számításba sem jöhetett. Marathónra a frízen történt utalás, és egyébként is az a csata kizárólag Athén küzdelme volt, nem az összes görögöké. Plataia és Mykalé vagy más csaták Athéntől sokkal távolabb zajlottak le, mint a salamisi ütközet. Ezen csata előtt Eleusis mellett megfigyelt csodajel pedig (Hérodotos VIII, 65) aligha lett volna alkalmas képzőművészeti ábrázolásra.